הרכב האוטונומי יחולל מהפיכה בענף התשתיות והבניה?
הרכב האוטונומי יחולל מהפכה בענף הבניה והשתיות?
כשחושבים על כלי רכב אוטונומיים (רכבים ללא נהג) חושבים בדרך כלל על האדם הפרטי ואיך זה ישפיע על חיו וישנה את הרגלי הנהיגה. אבל ההשפעה של כלי רכב אוטונומיים יכולה להיות רחבה יותר ולחולל מהפכה של ממש גם בענפים שונים, כולל בענף הבניה והתשתיות.
אפשר לקחת למשל דוגמה בתעשיית הכרייה למשל, שהייתה מהראשונות לאמץ מכונות הדומות מאד לכלי רכב אוטונומיים המסייעים בהליך הכרייה והפקת המינרלים.
אוטומציה של רכבי בנייה (דחפורים, מנופים, באגרים וכדומה) המופעלים כיום באופן ידני עשויה לספק יתרונות דומים לענף הבנייה.
לרכבים אוטומטיים יתרונות רבים בענף הבנייה:
השימוש ברכבים ובציוד כבד נותר מקור עיקרי להרוגים ופגיעות בבנייה, מעבר לכלים אוטונומיים יסייע מאד בבטיחות באתרי הבנייה ויהווה נכנס עבור כל ממונה בטיחות או מנהל עבודה.
עלויות מופחתות ויעילות רבה יותר (בשילוב מזל"טים, ניתן לכוון רכבים אוטונומיים בדפוסים יעילים יותר ולספק צריכת דלק טובה יותר ולוחות זמנים מקוצרים)
פליטות וזיהום נמוך יותר עקב שימוש יעיל יותר ברכב – במקומות רבים בעולם יש רגולציה סביבתית על חברות הנייה.
חסכון בזמן, עבודה ועלות לקבלנים ויזמים
להתגבר על המחסור ההולך וגובר של מפעילי ציוד כבד.
וכרגיל, איפה שכל העולם עדיין בשלב הניסויים, ביפן כבר נמצאים צעד אחד קדימה.
חברת הבנייה היפנית " קומאטסו" כבר משתמשת באתרי הבנייה של ברכבים רובוטים המונחים על ידי רחפנים ומזל"טים ומספקים מידע בזמן אמת על התזוזות באדמה והשינויים באתר.
בבריטניה, מפתחים בימים אלו רכב בעל מערכת המזהה באופן אוטונומי פגמים בדרכים כמו סדקים ובורות ויודעת להעריך ולחזות את חומרת הליקויים הללו ולתקן סדקים כך שהם לא יתפתחו בורות. רכב כזה יוכל לתקן בעיות הקשורות למצב הכבישים לפני שהן הופכות להיות רציניות. זה יכול לעזור להפחית הן את העלויות התפעוליות והן את הזמן המושקע בתיקונים.
עולם הרכבים האוטונומיים עוד נמצא בחיתוליו, אבל אין ספק שבשנים הקרובות אנו צפויים לקפיצת דרך משמעותית שבסופו של דבר עלולה לשנות את כל מה שאנחנו מכירים.